company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
سوسن چلچراغ
0 like 610 view

سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های خانواده سوسن است. ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۱۵۰سانتیمتر است. تنها گونهٔ ایرانی از این جنس است که از لحاظ زیبایی هم‌اندازه اکثر گونه‌های شناخته شده و پرورش یافتهٔ سوسن است. این گونه تاکنون فقط در یک محل در استان گیلان کشف شده و نمونه‌هایی از آن در کشور آذربایجان نیز دیده شده است.

سوسن چلچراغ (نام علمی: 'Lilium ledebourii') یکی از گونه‌های تیرهٔ سوسن است. ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۱۵۰سانتیمتر است. تنها گونهٔ ایرانی جنس سوسن است که از لحاظ زیبایی هم ردیف اکثر گونه‌های شناخته شده و پرورش یافتهٔ این جنس است. نمونه‌هایی از آن که بیشتر از ۱۵ گل دارند، نیز دیده شده است اما معمولاً دارای ۴ تا ۱۰ گل است که قطعات گل پوش آن در حدود ۷ سانتیمتر طول دارند. این گونه تاکنون فقط در یک محل در استان گیلان کشف شده و در خارج از ایران نیز تنها در شهرستان لنکران در جمهوری آذربایجان کشف دیده شده است. در این منطقه از استان گیلان که هم اکنون محافظت می‌گردد در حدود ۲۰۰۰ نمونه از آن در یک ناحیهٔ کوچک از جنگل‌های مخروبهٔ راش اطراف ده و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متری دیده شده‌است. 

 

 

 

برای مشاهده تورهای داماش اینجا را کلیک نمایید.

این گل در روستای داماش قرار دارد. داماش این روزها صفحه دیگری از زیبایی‌های زندگی را به رخ ما می‌کشد. سوسن چلچراغ یا سوسن سفید از گیاهان انحصاری فلات ایران است که در این روزها گل‌های زیبایش را به نمایش می‌گذارد. زیستگاه این گل به مساحت 6000 متر مربع که رویشگاه منحصر به فرد گیاه سوسن سفید است در سال 1355 به عنوان اثر طبیعی ملی شناخته شد این اثر طبیعی در ناحیه داماش از توابع شهرستان رود بار قرار دارد و یک ذخیره گاه ژنتیکی برای این گیاه کمیاب محسوب می‌شود. دامنه ارتفاعی این زیستگاه 1750 تا 2000 متر و دما و متوسط بارندگی سالیانه 10 درجه سانتی‌گراد و 450 میلی متر است. این منطقه دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل می‌باشد. اقطی، گرنه، بنفشه، انواع سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک از جمله گونه‌های گیاهی منطقه به شمار می‌آیند. هر ساله شکوه و زیبایی شگفت انگیز گل‌های سوسن سفید، دوستداران طبیعت را به این منطقه جلب می‌کند.

 

  • زمان سفر برای بازدید از گل چه ماهی از سال است؟

زمان گلدهی در خرداد ماه است. در نتیجه برای سفر به این منطقه بهترین زمان اواسط خرداد ماه است. هایپرشیا در این زمان توری را برای بازدید از این گل ترتیب می‌دهد.

 

  • از چه مسیری به دیدن این گل برویم؟

مسیر دسترسی به این منطقه بزرگ راه قزوین به شهر لوشان است که به سمت فرعی جیرنده منشعب می‌شود. جاده‌ای ناهموار و پیچ در پیچ که در دامنه‌هایی تقریباً خشک و کم پوشش امتداد می‌یابد از لوشان تا جیرنده حدود 42 کیلومتر است و از آنجا هم حدود 40 کیلومتر تا روستای داماش مسیر باقی می‌ماند. جاده فاقد کم‌ترین علائم راهنمایی جاده‌ای است و راه را فقط با پرسش از رهگذران و ماشین‌های عبوری می‌توان یافت. البته اگر از محلی‌ها سراغ داماش و چلچراغ‌هایش را بگیرید زودتر مسیر را خواهید یافت.

برای مشاهده تورهای داماش اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به داماش چیست؟

روز اول: صبح زود تهران را به سمت قزوین ترک کنید. پس از صرف صبحانه راهتان را به سمت لوشان ادامه دهید. روستای ییلاقی داماش در کرانه‌های دریاچه یسان را خواهید دید. به تماشای گل‌‎های زیبای سوسن چلچراغ بنشنید. ناهار در این طبیعت زیبا بسیار می‌چسبد. در روستای داماش از جاده خاکی داماش تا روستای ویسان و دریاچه یسان پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید. می‌توانید حدود 4 کوه پیمایی متوسط در شراشیبی از داماش تا دریاچه یسان را امتحان کنید. حوالی غروب به کنار دریاچه یسان می‌رسید. پس از صرف شام در کنار دریاچه کمپ برپا کنید.
روز دوم: بعد از صبحانه در هوای آزاد و دامان طبیعت از دریاچه تا وسیله نقلیه پیاده‌روی کنید. به سمت منجیل بروید تا از سرو هزارساله هرزویل دیدن کنید. پس از صرف نهار و خرید سوغات از منجیل به سمت تهران حرکت کنید.
 
نسخه انگلیسی این صفحه: Lilium ledebourii
اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved