company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
جاهای دیدنی اصفهان
0 like 361 view

جاهای دیدنی اصفهان

نام اصفهان که می‌آید، میدان نقش جهان در ذهنمان شکل می‌گیرد، هوس سی و سه پل و زاینده رود به سرمان می‌زند و باز هم دلمان هوای سفر به شهر کاشی‌های هفت رنگ می‌کند.

اصفهان از معروف‌ترین شهرهای ایران است و می‌توان گفت نیازی به معرفی ندارد، اما هنر در این شهر موج می‌زند و نمی‌توان درباره‌ی آن ننوشت، از هنرهای گچ‌بری، کاشی‌کاری و تزیینات آجری در معماری گرفته تا خطاطی، موسیقی و صنایع دستی در اصفهان بهترینشان را می‌بینید.

بیشتر دیدنی‌های شهر اصفهان، پل‌ها، مساجد و به طور کلی بناهای ساخته شده در دوران مختلف است، وارد فضاهای معماری شوید و هنر را لمس کنید.
 

  • دومین میدان دنیا و دنیایی از هنر

به مرکز شهر اصفهان بروید، یک مجموعه‌ی هنر بازمانده از دوران تیموریان تا قاجار از شما استقبال می‌کند. از 4 نقطه می‌توانید وارد میدانی شوید که در دوره‌ی شاه عباس صفوی بازی‌های چوگان، رژه‌ی قشون و جشن‌ها در آن برگزار می‌شد. در یکی از ورودی‌ها کمی تعلل کنید و چشمانتان را اطراف میدان بگردانید، مسجدها، بازار، بنای باشکوه عالی‌قاپو، درشکه‌ها و هیاهوی بازدید کنندگان احساس عجیبی در شما ایجاد می‌کند.

 

برای دیدن هتل‌های اصفهان اینجا را کلیک کنید.

میدان نقش جهان

زمانی در این میدان چوگان بازی می‌کردند.

 

بناهای اطراف میدان در دوران صفوی ساخته شده‌اند و هر کدام مشخصه‌های بارزی در معماری دارند، اما بطور کلی در مسجد جامع عباسی (ضلع جنوبی میدان) و مسجد شیخ لطف الله (ضلع شرقی) کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد را می‌بینید، علاوه بر کاشی‌کاری، بزرگی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، زاویه‌ی ساختمان و نداشتن مناره و صحن ویژگی‌های قابل توجه این مسجد هستند.

 

برای دیدن تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

مسجد شیخ لطف الله

اوج هنر کاشیکاری در مساجد اصفهان دیده می‌شود.

بازارها مهم‌ترین مجموعه بناهای شهری بودند، ضلع شمالی میدان نقش جهان، ورودی میدان از بازار شهر بوده و امروزه از سه طبقه بنای آن طبقه‌ی نقاره‌خانه تخریب شده و دو طبقه‌ی دیگر آن باقی مانده‌اند که در طبقه‌ی اول برخی دکان‌ها هنوز فعال هستند.

 

  • درِ عالی یا عالی قاپو!

به دستور شاه عباس اول بنای پنج طبقه‌ی عالی‌قاپو با هنر مینیاتور رضا عباسی و گچ‌بری‌ ساخته شد و به ساختمان تشریفاتی برای پذیرایی از مهمانان خاص شاهان صفوی تبدیل شد. دو نکته‌ی قابل توجه در این بنا یکی اتاق موسیقی با گچ‌بری‌هایی به شکل سازهای موسیقی است که نوع گچ‌بری، خاصیت آکوستیک به فضا داده و دیگری تالار کاخ است که شاه عباس دوم آن را به بنا اضافه کرد.

عالی قاپو

گچ‌بری‌هایی با طرح سازهای ایرانی
 

  • عمارت‌ها و کاخ‌ها

بعد از گردش طولانی در میدان نقش جهان، بهتر است تنوعی ایجاد کنید و در همان نزدیکی به دیدن کاخ چهل ستون اصفهان بروید، در این عمارت اگر کمی به درها و پنجره‌ها دقت کنید، منبت‌ها و خاتم‌های زیبایی را می‌بینید، سرستون‌های مقرنس بر ستون‌های چوبی، نقاشی‌های بزرگ و آیینه‌کاری‌های معرق در تالار آینه با سقفی از قاب‌های چوبی چشمانتان را خیره خواهد کرد و در نهایت در بازدید از تالار مرکزی این کاخ اتفاقات دوران مختلف تاریخ را در نقاشی‌ها خواهید دید. 

 

برای دیدن هتل‌های اصفهان اینجا را کلیک کنید.

چهل ستون

چهل عدد کثرت است و به دلیل ستون‌های زیاد این بنا چهل ستون نامیده شد.

 

 هنر معماری در این شهر به پایان نخواهد رسید؛ از چهل ستون به هشت بهشت بروید و زیباترین مقرنس‌های گچی را ببینید. زمانی که دارید در فضاهای مختلف این بنا از دیدن گچ‌بری، نقاشی، رواق‌‌ها، طاق‌ها، پنجره‌ها و آینه‌کاری‌ها لذت می‌برید به مسیر حرکتتان دقت کنید، مسیر بسیار خوب برای ارتباط فضاهای مختلف نکته‌ی قابل توجه در معماری این بنا به شمار می‌رود.

برای دیدن تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

هشت بهشت

هنر را در معماری داخلی هشت بهشت باید دید.

 

 تنها معماری اسلامی این شهر نیست که حیرت‌آور است، کافی‌است به کلیسای وانک بروید و نقاشی‌های رنگ و روغن و آب طلای این کلیسا را ببینید؛ کلیسایی که ارامنه بعد از کوچ بزرگشان ساختند بزرگ‌ترین کلیسای جلفاست و شما در موزه‌ی این کلیسا تابلوهای نقاشی و کتب خطی نفیس را و همچنین اولین چاپخانه‌ی کشور را خواهید دید.

کلیسای وانک

نقاشی‌های کلیسای وانک بی‌مانند است.

  • منارجنبان

محل دفن عموعبدالله کارلادانی، بنای تک ایوانی است که با کاشی‌های لاجوردی در دوره‌ی ایلخانی بنا شده است، اما دلیل شهرت این بنا، مناره‌هایی هستند که ثابت نیستند و به منارجنبان معروفند.

 

برای دیدن هتل‌های اصفهان اینجا را کلیک کنید.

منارجنبان

منارجنبان از آثار شیخ بهایی 

 

  • زنده می گردد دل از سیر کنار زنده رود

 نمی‌شود اصفهان را بدون زاینده‌رود تصور کرد! انعکاس اصفهان در آب و پل‌هایی که از زمان ساسانیان بر این رود ساخته شد، شب‌های شهر را زیبا می‌کند، به سی و سه پل که از زمان صفویان ساخته شد و زمانی محل جشن آب‌پاشان و مراسم خاج‌شویان ارامنه بوده، بروید و قدمی بزنید، معماری، کاشی‌کاری و اتاق‌های نقاشی شده‌ی پل خواجو را ببینید.

 

برای دیدن تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

پل شهرستان

پل شهرستان را ساسانیان بر زاینده‌رود ساختند.

 

پل خواجو

پل خواجو با عملکرد سد و آب‌بند ساخته شد.

 

سی و سه پل

سی و سه پل، از زیباترین پل‌هایی که می‌توان دید.

 

 برای دیدن تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

تور اصفهان در سایت انگلیسی: Isfahan

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved