company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
ویزا چیست؟
5 like 564 view

ویزا چیست؟

اگر به کشورهای خارجی سفر کرده باشید باید با کلمه ویزا یا همان رویداد آشنا باشید. اما معنی ویزا چیست؟ و چه کاربردهایی میتواند داشته باشد؟

خیلی از افراد فرق بین پاسپورت و ویزا را نمی‌دانند. در ابتدا می‌خواهیم تعریف مختصری از پاسپورت را به شما شرح دهیم. پاسپورت نوعی سند رسمی هویتی است که اطلاعات شخصی فرد در آن درج شده است. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل و تاریخ تولد و همچنین شماره پاسپورت و تاریخ اعتبار پاسپورت می باشد. با ارائه این مدرک در کشور مقصد هویت شخص متقاضی معلوم می‌شود. حال که می‌دانید پاسپورت یا همان گذرنامه چیست به تعریف معنی ویزا خواهیم پرداخت.


 
ویزا چیست؟
ویزا در واقع همان اجازه ورود به کشور مقصد است که شخص قصد ورود به آن کشور را دارد. ویزا را می‌توان به دو روش درخواست نمود 1- به صورت آنلاین یا الکترونیکی 2- به صورت لیبل یا برچسب.
ویزا توسط کنسولگری و یا سفارت کشور مقصد صادر می‌شود. ویزای لیبل پس از صادر شدن در پاسپورت شخص متقاضی الصاق می‌شود. 
جالب است بدانید که برای ورود به بعضی از کشورها نیازی به اخذ ویزا نمی‌باشد مانند کشور ترکیه. اگر فرد ایرانی بخواهد بدون ویزا وارد کشور ترکیه شود می‌تواند به مدت 90 روز در این کشور اقامت نماید. همچنین مردم ایران برای ورود به کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز نیاز به اخذ ویزا نداشته و می توانند به مدت 90 روز در این کشورها اقامت داشته باشند.


 
انواع ویزا
انواع مختلفی از ویزا وجود دارد که هرکدام برای کاری صادر می‌شود. برای صدور هر کدام از این ویزاها شرایط و مدارک خود را نیاز دارد. انواع ویزا عبارتند از:

  • ویزای تحصیلی: یکی از ویزاهای پر طرفدار است که متقاضی با گرفتن این نوع ویزا می‌تواند برای تحصیل به کشور مورد نظر خود سفر کند و این نوع ویزا معمولا به مدت یکسال صادر می‌شود و تا زمانی که شخص به عنوان دانشجو مشغول به تحصیل باشد تمدید می‌شود.
  • ویزای کار: این نوع ویزا برای اشتغال به کار در کشورهای دیگر استفاده می‌شود. شخص متقاضی ابتدا می‌بایست از طرف کارفرما در کشور مورد نظر دعوت‌نامه کاری دریافت نماید. مدت صدور ویزا بسته به قرارداد کاری فرد داشته و معمولا یکساله صادر می‌شود.
  • ویزای سرکایه‌گذاری: فردی که قصد سرمایه‌گذاری در کشور دیگری را دارد می‌بایست از این نوع ویزا استفاده نماید. این نوع سرمایه‌گزاری شامل ثبت شرکت، کارآفرینی، روش های خودحمایتی، خرید ملک و …است.
  • ویزای توریستی: این نوع ویزا برای افرادی که قصد سفر و گشت و گذار در کشورهای دگر را دارند استفاده می‌شود. ویزای توریستی جز ویزاهای کوتاه مدت به شمار آمده و مدت زمان آن بین یک ماه تا سه ماه است اما ممکن است که این تاریخ کوتاه تر یا طولانی تر شود.
  • ویزای تجاری: این نوع ویزا برای افرادی که قصد تجارت یا راه‌اندازی کسب و کار در کشور مقصد را دارند صادر می‌شود.
  • ویزای ازدواج: این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که با فردی از تبعه کشور دیگری ازدواج رسمی کرده باشد صادر می‌شود.
  • ویزای اقوام: در این نوع ویزا اغلب برای فرد متقاضی دعوت‌نامه‌ای از سمت اقوام ساکن کشور مقصد هم فرستاده می‌شود. این نوع ویزا تقریبا مشابه ویزای توریستی یا ویزای گردشگری است اما نوع مدارکی که باید به سفارت ارائه شود کمی تفاوت است.
  • ویزای ترانزیت: اگر برای سفر به کشور مقصد پرواز مستقیم وجود نداشته باشد شما باید در فرودگاه کشوری توقف داشته باشید یا با پرواز دیگری به کشور مقصد بروید. ممکن است برای این توقف کوتاه، نیاز به دریافت ویزا داشته باشید. به این نوع ویزا که برای توقف کوتاه مدت صادر می‌شود ویزای ترانزیت گفته می‌شود.
  • ویزای خبرنگاری: با این نوع ویزا خبرنگاران و فعالان رسانه و مطبوعاتی اجازه ورود به کشور دیگری را پیدا می‌کنند و می‌توانند به عنوان خبرنگار در آن کشور فعالیت داشته باشند.
  • ویزای سیاسی: ویزای سیاسی با هدف انجام کارهای دولتی برای مقامات دولتی و دیپلمات‌ها صادر می‌شود.
  •  ویزای درمانی: افرادی که به بیماری خاص دچار هستند و قصد دارند در کشور دیگری روند درمان خود را پیگیری کنند صادر می‌شود.

 

اعتبار ویزا و پاسپورت:
معمولا ویزا چه به صورت لیبل چه به صورت الکترونیک دارای مدت و تاریخ مشخصی است که نشان می‌دهد شخص تا چه زمانی می‌تواند در کشور مورد نظر اقامت داشته باشد. هنگام سفر، علاوه بر معتبر بودن ویزا، اعتبار داشتن پاسپورت نیز حائز اهمیت است. اگر علیرغم اعتبار داشتن ویزا، پاسپورت شما اعتبار کافی نداشت نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • چنانچه ویزای لیبل معتبر در پاسپورتی باشد که اعتبار کافی نداشته باشد، متقاضی می‌تواند با ویزای معتبر که در پاسپورت قدیمی هست و با به همراه داشتن پاسپورت جدید سفر کند.
  • اگر ویزای معتبر الکترونیک با پاسپورتی اخذ شده باشد که در حال حاضر اعتبار کافی ندارد نمی‌توان با ویزای فعلی سفر کرد و متقاضی باید مجدد ویزا بگیرد.

 

شرایط اخذ ویزا و بلیط برای دو تابعیتی‌ها:
قبل از آنکه به شرایط اخذ ویزا و بلیط برای دو تابعیتی‌ها بپردازیم بهتر هست تعریف مختصری از آن داشته باشیم. تابعیت دوگانه به تابعیتی گفته می‌شود که شخص به صورت همزمان شهروند دو کشور و دولت مختلف است. شخص دارای دو تابعیت می‌تواند از امکانات شهروندی دو کشور بهره بگیرد از جمله رفت و آمد به کشورهای موردنظر، دریافت پاسپورت و برخورداری از حقوق شهروندی دو کشور. چنانچه شما به طور همزمان دارای دو پاسپورت از دو کشور متفاوت می‌باشید هنگام دریافت ویزا و خرید بلیط نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. چنانچه شخص دارای دو پاسپورت، قصد سفر به کشور ثالثی را داشته باشد ورود و خروج او باید با یک پاسپورت باشد.
  2. فردی که دارای دو پاسپورت است و قصد سفر به کشور ثالثی را دارد که برای هر دو پاسپورت نیاز مند ویزا است بهتر است برای پاسپورت تابعیت اول ویزا اخذ کند.
  3. اگر شخص دو تابعیتی با پاسپورت اول، ویزای کشور ثالثی را گرفته باشد باید با اطلاعات همان پاسپورت بلیط نیز خریداری کند.

 

راه های شناسایی دو تابعیتی‌ها از روی پاسپورت:

هیچ نشان یا علامت جهانی برای نشان دادن پاسپورت دوتابعیتی وجود ندارد. هر کشوری رویه های خود را برای صدور و صدور گذرنامه برای شهروندان دوتابعیتی دارد. با این حال، برخی از ویژگی های رایج که ممکن است در گذرنامه های دوتابعیتی یافت شوند عبارتند از:

  • ذکر دو ملیت: در گذرنامه ممکن است صراحتاً در صفحه مشخصات یا در صفحه دیگری ذکر شود که دارنده آن، شهروند هر دو کشور است.
  • دو کد کشور: گذرنامه ممکن است دو کد کشور را درج کند.
  • دو صفحه مشخصات: گذرنامه ممکن است دو صفحه مشخصات داشته باشد.
  • نام دارندگان: گذرنامه های دوتابعیتی ممکن است نام دارندگان را به دو زبان یا بیشتر چاپ کنند.
  • کشورهای صادر کننده: گذرنامه های دوتابعیتی توسط دو کشور مختلف صادر می شوند. این اطلاعات معمولاً در صفحه مشخصات گذرنامه ذکر شده است.
  • علامت ها: برخی از کشورها گذرنامه های دوتابعیتی را با علامت یا نماد خاصی صادر می‌کنند تا آنها را از گذرنامه های معمولی متمایز کنند.
  • رنگ: برخی از کشورها از رنگ‌های مختلف برای گذرنامه های دوتابعیتی خود استفاده می‌کنند.

در صورت عدم اطمینان، همیشه می توانید با مقامات مربوطه در یکی از کشورهایی که فرد تابعیت آن را دارد تماس بگیرید تا تأیید کنند که آیا او دوتابعیتی محسوب می شود یا خیر و چه نوع گذرنامه ای دارد.
بهترین راه برای تعیین اینکه آیا یک گذرنامه دوتابعیتی است یا خیر، بررسی اطلاعات موجود در صفحه مشخصات گذرنامه است. این صفحه معمولاً نام دارندگان، کشور (های) صادر کننده و تاریخ صدور را ذکر می کند.


 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

twiter
© 2020 All Right Reserved