company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
چگونه پاسپورت بگیریم؟
0 like 403 view

چگونه پاسپورت بگیریم؟

برای آنکه بتوانید به خارج از کشور سفر کنید باید پاسپورت یا همان گذرنامه داشته باشید. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه پاسپورت بگیریم؟ با هایپرشیا همراه باشید.

گذرنامه یا پاسپورت نوعی مدرک شناسایی رسمی محسوب می‌شود که دولت‌ها برای شهروندهای خود صادر می‌کنند. کسی که دارای پاسپورت است می‌تواند درخواست ویزا کرده و به کشورهای خارجی سفر نماید. در پاسپورت اطلاعاتی مانند نام، نام خانواده متقاضی، تاریخ تولد، تاریخ صدور و انقضا پاسپورت و... ثبت می‌گردد. این مدرک معمولا یک مدرک هویتی بین المللی معتبر محسوب می‌شود. به جز این اطلاعات، پس از کسب قبولی درخواست ویزا، ویزای شما در پاسپورتتان ثبت می‌گردد.

 

  • انواع گذرنامه

گذرنامه یا پاسپورت‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

گذرنامه توریستی (عادی): پاسپورتی است که دولت‌ها برای شهروندان خود صادر می‌نمایند. با این گذرنامه، شما می‌توانید به هدف گردشگری، تحصیل و یا تجارت به کشورهای خارجی سفر نمایید.

گذرنامه دیپلمات: این پاسپورت معمولا برای افراد ی که در سطح بالای سایاسی و دیپلماتی قرار دارند صادر می‌شود. معمولا صدور ویزا برای دارندگان این نوع پاسپورت متفاوت است.

گذرنامه خدمت: این نوع پاسپورت برای کارمندان دولتی به منظور سفرهای کاری صادر می‌شود. معمولا قوانین این نوع ویزا همانند قوانین گذرنامه دیپلمات می‌باشد.

 

  • چه افرادی می‌توانند پاسپورت بگیرند؟

معمولا کلیه شهرندانی که منع قانونی ندارند و کودکان زیر 18 سال یا تحت قیومت هستند با اجازه ولی می‌توانند گذرنامه دریافت نمایند.

پسران مشمول وظیفه سربازی نیز با دریافت مجوز کتبی اداره وطیفه عمومی نیز می‌توانند پاسپورت دریافت نمایند.

بانوان متاهل کشور ایران با اجازه کتبی همسر و یا در مواقع اضطراری با اجازه دادستان شهرستانی می‌توانند اقدام به دریافت پاسپورت نمایند.

 

  • چه کسانی نمی‌توانند پاسپورت بگیرند؟

  1. افرادی نیز در سطح کشور وجود دارند که اجازه خروج از کشور را ندارند که در دسته‌های زیر قرار گرفته‌اند:
  2. افرادی که براساس اعلام کتبی مقامات قضایی حق خارج شدن از کشور را ندارند.
  3. افرادی که در کشورهای خارجی دارای سوءپیشینه‌ هستند.
  4. افرادی که به تشخیص مقامات قضایی سفر آنها به خارج از کشور مخالف مصالح جمهوری اسلامی است.
  5. افرادی که به طور قطعی دارای بدهی مالیاتی، ثبت اسناد و اجرای دادگستری می‌باشند.

 

  • گذرنامه همراه چیست؟

اغلب افراد پاسپورت جداگانه برای خود دارند. اما کودکان زیر 18 سال به عنوان همراه در گذرنامه اقوان ثبت می‌شوند. همچنین اعضای خانواده اگر بخواهند گذرنامه‌های خود را با یکدیگر بگیرند می‌توانند همچین کاری را انجام دهند.

 

  • مدت اعتبار پاسپورت چقدر است؟

معمولا گذرنامه‌هایی که در ایران صادر می‌شود مدت اعتبارش 5 ساله می‌باشد. همچنین پس از این مدت شما می‌توانید اقدام به تمدید پاسپورت خود نمایید که معمولا مدت تمدید ویزا نیز 5 سال است.

 

  • مراحل دریافت گذرنامه

در گام اول شما باید به دفتر پلیس + 10 رفته و مبلغی را واریز کنید. سپس فرم و شناسه گذرنامه را دریافت نمایید. سپس دو فیش بانکی را به حساب شهرداری و نیروی انتظامی واریز نمایید. این فیش‌ها را حتما باید از طریق دستگاه کارتخوان (POS)  واقع در دفتر پلیس + 10 پرداخت نمایید. همچنین هزینه‌ایی دیگر برای درخواست صدور گذرنامه با احتساب هزینه پستی در دفاتر الکترونیکی انتظامی با دستگاه کارتخوان دفاتر پلیس باید پرداخت شود.

 

 

  • مدارک مورد نیاز برای صدور پاسپورت

  1. فرد متثاضی با در دست داشتن مدارک زیر می‌تواند درخواس پاسپورت نماید. یادتان باشد حضور فرد متقاضی در دفتر پلیس + 10 الزامی است.
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی با تاییدیه ثبت احوال
  3. ارائه اصل گذرنامه قبلی در صورت معتبر بودن
  4. یک قطعه عکس رنگی 4*6 جدید و زمینه سفید: عکس نباید از 6 ماه قدیمی‌تر باشد. عکس آقایان بدون کلاه، عینک، زیورآلات یا آرایش مو داشته باشند. رنگ لباس با پس زمینه نباید یکی باد. همچنین خانوم‌های بالای 6 سال باید با حجاب کامل و بدون آرایش باشند.  
  5. اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال و همچنین اجازه محضری همسر برای بانوان
  6. گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار برای افراد زیر 15 سال
  7. 1 قطعه عکس برای افراد زیر 6 سال
  8. بازنشستگان نظامی که زیر 5 سال از زمان بازنشستگی باید از حفاظت یگان مربوطه نامه ارائه دهند.
  9. نظامیان شاغل نیز باید نامه از حفاظت یگان داشته و در دبیرخانه اداره گذرنامه ثبت نمایند.
  10. زمان صدور پاسپورت معمولا بین یک تا دو هفته می‌باشد.
اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved