company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
نخجوان را بشناسیم
0 like 574 view

نخجوان را بشناسیم

دوست‌دارید با کشوری که نامش به معنی «نخستین استراحت‌گاه» است آشنا شوید؟ می‌گویند نخجوان  از اصطلاح ارمنی «ناخ‌ناگان‌ایجه‌وان» گرفته شده و چون اولین محلِ پهلو گرفتن کشتی نوح بوده! به همین دلیل در زبان ارمنی به آن نخستین استراحت‌گاه می‌گویند. به نقشه که نگاه کنید بیشتر شگفت‌زده می‌شوید؛ بین آذربایجان و نخجوان با این‌که از یک خاک محسوب می‌شوند؛ یک کشور فاصله انداخته و آن کشور ارمنستان است.

نخجوان تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌. گاهی بخشی از خاک ایران بوده و در برهه‌ای دیگر از تاریخ جزو قلمرو عثمانی. زمانی هم پس از معاهده ترکمانچای به حکومت تزاری روسیه پیوست و سپس گرجستان و بعد هم به ارمنستان واگذار شد. این جمهوری خودمختار کوچک اکنون بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است. جمهوری خودمختار نخجوان با وجود وسعت کمش دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده و چون بر روی درآمدهای حاصل از توریسم خیلی حساب باز می‌کنند، روی مناطق توریستی‌شان سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌اند.

مرکز این جمهوری شهر نخجوان است و هشت بخش کوچک‌تر دارد که شامل شهرهای اردوباد، جلفا، بابک، شاهبوز، سدرک و کنگرلی است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید نخجوان یک مرز 15 کیلومتری با ترکیه دارد که اتفاقا خیلی از عبور و مرورها از طریق همین مرز بسیار کوچک اتفاق می‌افتد.

 

چطور بریم تا نخجوان؟

از آنجایی که این منطقه به خاک ایران بسیار نزدیک است برای کسانی که می‌خواهند سفر خارج از کشور داشته باشند به‌علاوه دنبال یک مقصد بسیار نزدیک می‌گردند، نخجوان بهترین گزینه است. برای رسیدن به نخجوان از راه زمینی باید تا تبریز برویم و سپس مرند، سوفیا و در نهایت به جلفا می‌رسیم. از مرز ایران که بگذرید حدودا 30 کیلومتر تا رسیدن به نخجوان فاصله دارید. سفر خوبی داشته باشید.

 

کجا بریم و چی ببینیم؟

دیدنی‌های نخجوان بسیار است اما به‌خاطر وسعت کم این منطقه‌ی خودمختار که کلا5500 کیلومترمربع است خیلی سریع می‌توانید از همه‌جا بازدید کنید.

مقبره مومنه خاتون:

مومنه خاتون همسر شمس‌الدین در این آرام‌گاه به خاک سپرده شده است. از نظر معماری یک شاه‌کار کم‌نظیر محسوب می‌شود. موقع بازدید به کتیبه‌ها دقت کنید رنگ فیروزه‌ای زیبایی در آن‌ها به‌کار رفته و جلب توجه می‌کند.

 

مقبره مومنه خاتون

این آرام‌گاه به دستور شمس‌الدین برای همسرش ساخته شد.

برای دیدن تور نخجوان این‌جا را کلیک کنید

 

 قلعه قدیمی:

این قلعه در نزدیکی مقبره مومنه خاتون است. در داخل قلعه یک کافی‌شاپ هست که می‌توانید نوشیدنی یا بستنی سفارش دهید.

 

قلعه قدیمی

از چشم‌انداز قلعه قدیمی لذت ببرید

 

موزه تاریخچه نخجوان:

این موزه هشت سالن دارد و بیش از 900 فقره اسناد و عکس از دوران خانات نخجوان را نمایش می‌دهد. این خانات 81 سال در نخجوان فعالیت می‌کردند و سال 1828 به جمهوری شوروی پیوستند.

 

 موزه تاریخچه نخجوان

اگر اهل تاریخ هستید و حوادث تاریخی برای‌تان مهم است حتما در بازدید‌هایتان سری به موزه بزنید.

برای دیدن تور نخجوان این‌جا را کلیک کنید

 

پارک قوچ سنگی:

در این پارک قوچ‌های سنگی را خواهید یافت که قدمتی به اندازه یک تاریخ دارند. این موزه با توجه به این‌که نزدیک مقبره مومنه خاتون است می‌توانید پس از بازدید از مقبره به سراغ آن بروید. البته این موزه حال و هوای پارک دارد و در فضای باز است. در بازدید از این محوطه‌ی این فرصت را دارید تا از چشم‌انداز زیبای کوه آرارات هم لذت ببرید.

 

موزه قوچ سنگی

این قوچ‌ها در باور گذشتگان نماد باروری و قدرت بودند.

 

سرای خان:

این کاخ بسیار زیبا با شیشه‌های رنگی محل اقامت تابستانی و به قول معروف ییلاقی محمد‌حسن‌خان بوده‌است. 

 

نمای بیرونی سرای خان

این کاخ تماشایی در سال 1998 در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت.

 

 

نمای داخلی سرای خان

به سادگی از کنار این‌همه پنجره‌ی رنگی نگذرید!

 

مقبره نوح نبی:

برخی می‌گویند که قدمت شهر نخجوان به زمان نوح پیامبر برمی‌گردد و اعتقاد دارند خود نوح این شهر را پس از سیل ویران‌گر در آن زمان بنا کرده‌است. البته ادعاها در مورد منطقه‌ای که کشتی نوح در آن آرام گرفته بسیار است اما نخجوان یکی از آن گزینه‌هاست.

 

مقبره نوح نبی

آیا شما هم باور دارید که نوح در این‌جا به خاک سپرده شده؟

برای دیدن تور نخجوان این‌جا را کلیک کنید

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved