company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
روستای میمند کجاست؟
0 like 554 view

روستای میمند کجاست؟

روستای صخره‌ای میمند کرمان بدون شک یکی از باستانی‌ترین مکان‌های جهان است که از دوازده هزار سال پیش تا کنون همچنان پا برجا بوده و زندگی در آن هنوز جریان دارد. یک شب اقامت در غارهای میمند قطعا خاطره‌ای جذاب برای شما یه یادگار خواهد گذاشت.

میمند در استان کرمان  و مرکز دهستان میمند و در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک است. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۴۰ متر و وسعت آن ۴۲۰ کیلومترمربع است این روستا بین شهرهای شهربابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار دارد و دارای تاریخ ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال است. روستای میمند دست آوردی بی نظیر از نبوغ هنری بشر در گذشته‏‌های دور است به صورتی که با استفاده از حداقل امکانات به بهترین شیوه از معماری در بستر طبیعی موجود دست پیدا کرده‌اند.  این روستا به این دلیل که در درون زمین کنده شده است و در مقابل گرما، سرما و عوامل جوی مختلف مقاومت زیادی داشته است،‌ پس ازسال‌ها به صورت نسبتا سالم باقی مانده است. از دلایل ماندگاری آن می‌توان به ارتباط نوع زیستن و سازش اهالی با طبیعت اشاره کرد. به نحوی که در این روستا با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز بسیاری ارزش‌ها وجود دارند.  مردم میمند برخلاف همه دارای 3 فصل هستند. در این روستا سه مرحله کوچ اتفاق می‌افتد:

  •    استفاده از مراتع سرسبز اطراف در چهار ماه اول سال برای دام و سکونت کامل در طبیعت که بهار تعبیر می‌شود.
  •   استفاده از محصولات مزارع و باغات در چهار ماه دوم سال و انتقال سکونت در جوار باغات و مزارع که تابستان محسوب می‌شود.
  •    استفاده از خانه‌های دست کند کوه جهت پناه بردن از سرما در چهار ماه آخر سال که زمستان میمند است.

میمند در لغت و اصطلاح به تعابیر مردمانش‌ برگرفته  از دو واژه (می‌) و (مند) است که (می) به معنای شراب و (مند) به معنای مست و مستی می‌باشد، اما تعبیر فلسفی این اصطلاح آن است که چون این روستا در قبل از اسلام حفر شده، مردان این نواحی (می) می‌نوشیده‌اند و مست می‌شده‌اند و این حفره‌ها را در اثر مستی می‌کنده‌اند. عده‌ای دیگر معتقدند واژه میمند برگرفته از میمنت و مبارکی است.  برخی نیز معتقدند که ساکنین این روستا از میمند فارس مهاجرت کرده‌اند و این روستا را میمند نام‌گذاری کردند.

ساکنان این روستا  آداب و رسوم خاصی دارند و در زبان و گویش هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌کنند. روستای ۳ هزارساله میمند تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت را به خوبی در آن دید. این روستا به عنوان هفتمین منظر فرهنگی_طبیعی و تاریخی جهان جایزه مرکوری را دریافت کرده است.

برای مشاهده تورهای روستای میمند اینجا را کلیک نمایید.

  • زمان سفر برای بازدید از  روستای میمند چه فصلی از سال است؟

آب و هوای روستای میمند از نوع معتدل کوهستانی بوده و دارای زمستان‌های سرد همراه با بارندگی و تابستان‌های نسبتاً معتدل است. 4 ماه پایانی سال بهترین زمان سفر به میمند است. هایپرشیا در فصل پاییز و زمستان تورهایی را برای این منطقه اجرا می‌کند. 

 

  • از چه مسیری به دیدن این روستا برویم؟

    • در صورت حرکت از تهران: با طی مسیری 275 کیلومتری از طریق یزد به روستای انار سپس شهربابک و در نهایت میمند بروید. 
    • در صورت حرکت از کرمان: از کرمان به رفسنجان، سرچشمه و سپس شهربابک بروید. این مسیر حدوداً 240 کیلومتر است.

برای مشاهده تورهای روستای میمند اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به روستای میمند چیست؟

هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 3.5 روزه پیشنهاد می‌کند.

روز اول: با رسیدن غروب به سمت رفسنجان حرکت کنید.
روز دوم: با رسیدن به رفسنجان، به سمت دره راگه بروید تا از پیاده‌روی و گشت‌زنی در دره راگه لذت ببرید. بعد از صرف ناهار به سمت میمند حرکت کنید. حوالی بعد از ظهر زمان آزاد برای استراحت و گشت‌و‌گذار در روستا در اختیار خواهید داشت.
روز سوم: در این روز به سمت سیرجان و روستای بلورد حرکت کنید تا از باغ سنگی بازدید نمایید. به سمت سیرجان بازگردید تا به تماشای یخدان دوقلو و بادگیر چپقی سیرجان بروید. مقصد بعدیتان، دریاچه نمک خیرآباد و چند ضلعی‌های خیال‌انگیز آن است. تماشای غروب کویر و دقایقی بودن در سکوت این منطقه لحظه‌های نابی خواهد بود که به استقبال از آن می‌روید.
روز چهارم: در آخرین روز سفرتان، به بازدید از خانه خشتی حاج آقا علی بروید، خانه‌ای که بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان است. مقصد بعدیتان تپه‌های شن روان کویر نوق است. مسیرتان را به سمت کاروانسرای زین‌الدین ادامه دهید تا در آنجا از تماشای کاروانسرا و صرف ناهاری دلچسب لذت ببرید. حوالی بعد از ظهر به سمت تهران کنید تا قبل از ساعت 24 به تهران برسید.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved