company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
تیمره کجاست؟
0 like 1144 view

تیمره کجاست؟

حکایتی پر رمز و راز از انسانهای گذشته؛ تعاملاتی به خشونت سنگ اما لطافت زندگانی نهفته در بطنشان؛ سنگ نگاره هایی که راوی تجارب گذشتگان به نسل های بعدی می باشند.

تیمره در تقاطع سرچشمه های رود اناربار و ما بین شهرهای محلات، خمین و گلپایگان قرار گرفته است. این سنگ نگاره های پر رمز و راز در سه استان مرکزی، لرستان و اصفهان واقع شده اند و چون تمرکز این آثار در محدوده خمین است(بیش از 21000 مورد)، به نام "تیمره" معروف است. از این ناحیه با اسامی "تیمره"، "تیمرتین" و "کمره" نیز یاد شده است.

"قیدو" و "مزاین" کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از سنگ نگاره های این منطقه است.

 تیمره کجاست؟

 

 

  • چرا تیمره خاص است؟

این ناحیه یکی از شگفتی های گردشگری را در دل خود نهفته دارد، وجود قدیمی ترین نمونه های حکاکی بشر، نمونه ای از کهن ترین زیستگاه های انسانی که به ما کمک می کند تا نظاره گر سیر تغییر و تحول در زندگی انسان در هزاران سال قبل باشیم، جاذبه ای خاص را به این منطقه بخشیده است.

قرارگیری سنگ نگاره هایی در 31 محوطه با مساحتی بالغ بر 50 کیلومتر مربع یک موزه بی بدیل با نگار خانه کهنِ بی سقف را به ارمغان آورده است. تصاویر حک شده بر سنگ نگاره ها که گاهی به صورت انتزاعی و گاهی طبیعی بوده است شامل تقسیم بندی های خاص می باشد؛ نقوش حیوانی چون: بز کوهی(بیش از سایر نقوش در این سنگ نگاره ها موجود می باشد؛ به ویژه بز کوهی نر با شاخ های بسیار بزرگ و کشیده)، سگ سانان، گربه سانان، اسب، شتر یک کوهانه، قوچ، ماهی، ببر، گاو؛ پرندگانی نظیر: لک لک، هدهد و کبک؛ نقوش گیاهی مانند: سرو، کاج و خوشه گندم؛ همچنین تصاویری از نبردهای پهلوانی، رقص های جادویی، زنان باردار، کاروان شتر و انسان هایی با دست های بزرگ در بین آن ها به چشم می خورد. جالب است بدانیم این نقوش پر رمز و راز به صورت ضربه ای بر روی صخره های سنگی به روش کنده کاری و بدون حجم ایجاد شده اند. انسان گذشته گویا با هدف انتقال تجارب خود به نسل های بعد این نحوه ارتباط را برگزیده است؛ چرا که علائم حک شده شامل اطلاعات معیشتی، شکار و شیوه زندگی می باشد.

  تیمره کجاست؟

 

 

  • برای دیدن سنگ نگاره ها ی تیمره کی سفر کنیم؟

 اقلیم خمین در زمستان ها بسیار سردسیر و در تابستان ها بسیار داغ و گرم است. از این رو مناسب ترین زمان سفر و ماجراجویی در بین سنگ نگاره های تیمره اواسط بهار و اوایل پائیز می‎باشد.

 

  • چگونه به تیمره برویم؟

  1. اگر قصد سفر به تیمره را دارید از طریق بزرگراه خمین- اراک می‌توان از شمال از طریق شهر اراک و از غرب از طریق جاده خمین- الیگودرز از طریق شهر الیگودرز و از شرق از طریق جاده خمین - دلیجان و همچنین از جنوب از طریق بزرگراه خمین- گلپایگان وارد شهرستان خمین شد.
  2. خمین فاقد فرودگاه است، اما می توان از فرودگاه شهر اراک که در ۶۰ کیلومتری خمین است استفاده کرد. اراک دارای فرودگاهی بسیار بزرگ با امکانات پروازی بسیار مناسب است.
  3. خمین به شبکه راه آهن سراسری متصل نیست. اما خط راه آهن اراک_اصفهان که در دست احداث است از خمین می گذر، با این حال برای سفر به خمین با قطار می توان از ایستگاه راه آهن اراک استفاده کرد.
  4. پایانه اتوبوس‌رانی مرکزی (ترمینال خمین)، برای حمل و نقل اتوبوسی میان‌شهری وجود دارند. شهر خمین تقریبا به تمام مراکز استان و شهرهای ایران به صورت روزانه اتوبوس و تاکسی دارد.

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved