company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
مجوز IPD چیست؟
1 like 2064 view

مجوز IPD چیست؟

زمانی که نام توریسم درمانی به میان می‌آید اصطلاحی به نام IPD نیز به گوش میخورد. اما IPD چیست و چه کاربردی دارد؟ با هایپرشیا همراه باشید.

مجوز IPD مخفف عبارت International Patient Department بوده و  مجوزی است که بیمارستان‌ها وقتی میخواهند بیماران بین المللی را پذیرش کنند باید کسب نمایند. در واقع بیمارستان‌هایی که دارای این مجوز هستند می‌توانند در زمینه توریسم درمانی فعالیت نمایند. دریافت این مجوز برای تمام بیمارستاه‌های خصوصی و دولتی که مجهز بوده و استانداردهای لازم برای پذیرش بیماران خارجی را داشته باشند می‌توانند دریافت نمایند. بنابراین بیمارستان‌هایی که درجه عالی، یک یا دو را دارند میتوانند اقدام به دریافت مجوز IPD  نمایند. با توجه به گسترش و محبوبیت روز افزون صنعت توریسم درمانی (tourism Medical) در ایران، امروزه بخش IPD در بسیاری از بیمارستان ھای ایران برای جلب مھمانان خارجی به منظور استفاده از خدمات درمانی با تیم پزشکی مجرب در کنار ھزینه‌ھای درمان مناسب، راه اندازی شده است.  پس از دریافت این مجوز بیمارستان می‌تواند واحد IPD را راه‌اندازی نماید. در این واحد فعالیت‌هایی نظیر:

  • این واحد وظیفه دارد با توجه با بیماری متقاضی هزینه‌ها را برآورده و سپس قبل از سفر به متقاضی ارائه دهد.
  • واحد IPD کارهای مرتبط با پذیرش بیمار و همچنین مراحل درمان را در بیمارستان انجام داده و بخش‌های مختلف بیمارستان نظیر پزشک، اتاق عمل، اتاق بستری، مسائل مربوط به امور مالی و... را برای متقاضی هماهنگ می‌کند.
  • این واحد تمام کارهای خارج از بیمارستان را در مدت اقامت بیمار نیز هماهنگ می‌کند مانند: استقبال در فرودگاه، مترجم، رزرو هتل، فعالیت‌های گردشگری و رفاهی

 

اعضای واحد IPD

واحد IPD در بیمارستان و یا مراکز درمانی، شامل کادر درمان مانند پزشک معالج، تیم جراحی، پرستاران، واحد خدمات و مسئول ھماھنگ کننده با بیماران خارجی می‌باشد. تسلط به زبان انگلیسی برای واحد IPD الزمی است. اعضای واحد IPD بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارای مسئولیت‌هایی معینی است و بر پایه این مسئولیت‌ها، خدماتی را به بیماران خارجی ارائه می‌دهند. این اعضا عبارت‌اند از:

  • کمیته: وظیفه این عضو در واحد IPD تدوین سیاست‌های اجرایی است و همچنین مشخص کردن اهداف بیمارستان در زمینه ارائه خدمات به بیماران خارجی است.
  • کارشناس: بیماران خارجی که به ایران می‌آیند به روند و کارها آشنایی ندارند. این شخص با ویزای درمانی وارد ایران شده و توقع داشتن بهترین خدمات پزشکی و درمانی را دارد. در این زمان فردی آگاه با قوانین تمامی کارها از قبیل پذیرش بیمار، ترخیص بیمار، هماهنگی با پزشک، برآورد هزینه‌ها و دیگر موارد که در زمینه خدمات درمانی است را برعهده می‌گیرد.
  • پزشک: پزشک IPD تمام مراحل درمان بیمار را برعهده می‌گیرد. این پزشک وظایفی مانند: ویزیت اولیه بیمار، ارائه دستورات اولیه، هماهنگی با پزشک پذیرش‌دهنده، هماهنگی با سرپرستار و پرستارها برای انجام کارها، ویزیت روزانه بیمار، آماده کردن خلاصه پرونده، هماهنگی با مسئول کامپیوتر برای تهیه پرونده الکترونیک، پیگیری اتفاقات اورژانسی و... بر عهده دارد.
  • پزشک پذیرش‌دهنده: این نوع پزشک مسئول درمان بیمار است.
  • تیم مراقبین: این تیم گروهی است که در طول درمان بیمار در بیمارستان کنار او بوده و بیمار را در طول درمان همراهی می‌کنند. یکی از اعضای تیم، مترجمی است که مکالمات بین بیمار و کادر درمان را انجام داده و مسئولیت ارتباط بیمار با کارشناس IPD را برعهده دارد.
  • شرکت تسهیل‌گر: بجز عوامل بالا، یک شرکت با عنوان تسهیل‌گر خدمات توریسم پزشکی مسئولیت‌هایی را برعهده دارد. این شرکت مسئولیت تنظیم قرارداد بین بیمار با بیمارستان را داشته و در واقع بیمار را به بیمارستان معرفی می‌کند. تمامی خدمات گردشگری و رفاهی مربوط به بیمار و همراهان او توسط شرکت تسهیل‌گر انجام می‌شود.

 

شرایط تاسیس واحد IPD در مرکز درمانی چیست؟

به منظور اخذ مجوز تاسیس واحد IPD در بیمارستان، ابتدا باید تمامی بخش‌ھای بیمارستان که با بیمار خارجی در ارتباط ھستند به تابلو‌ھای راھنما به زبان انگلیسی مجھز باشند. تمامی پرسنل اعم از کادر درمان، خدمات و پرستارھا نیز به زبان انگلیسی مسلط بوده و کلاس‌ھای آموزشی به منظور برخورد با مھمان خارجی را گذرانده باشند.


مراحل اخذ نامه IPD از بیمارستان چیست؟

به منظور اخذ مجوز IPD از یک بیمارستان برای بیمار خارجی که به منزله مجوز برای سپری شدن مراحل درمانی مورد نظر برای بیار خارجی تلقی می‌شود، ابتدا پرونده و تاریخچه پزشکی بیمار برای بیمارستان مورد نظر ارسال می‌شود. پس از بررسی پرونده پزشکی و نوع درمان مناسب برای بیمار خارجی، پزشک متخصص درمان مشخص شده و ھزینه‌ھای تقریبی به بیمار اعلام می‌گردد. بعد ازسپری شدن تمامی مراحل بالا، نامه IPD برای بیمار خارجی صادر شده و آن فرد می تواند به منظور استفاده از خدمات درمانی، ویزای درمانی ایران را درخواست دھد.


آیا می توان بدون داشتن نامه IPD ویزای درمانی ایران را درخواست داد؟

خیر، یکی از مراحل ابتدایی برای درخواست و اخذ ویزای درمانی ایران برای بیماران خارجی، اخذ نامه IPD از بیمارستانی است که واحد IPD در آن وجود دارد. این نامه که به منزله تاییدیه و مجوز درمان بیمار خارجی تلقی شده شامل اطلاعات درمان مانند نام پزشک معالج، مشخصات واحد درمانی (بیمارستان – کلینیک) و نوع خدمات درمانی (جراحی زیبایی، عمومی، عمل قلب و...) است.


آیا می توان با داشتن نامه IPD در ھر بیمارستانی به بیمار خارجی خدمات درمانی داد؟

خیر، با توجه به اینکه نامه IPD توسط واحد IPD در بیمارستان مورد نظر صادر می‌گردد و اسم و مشخصات پزشک معالج و نوع درمان نیز در آن مشخص شده است، خدمات درمانی برای بیمار خارجی را فقط در آن بیمارستان و یا بیمارستان دیگری که در قرارداد IPD مورد نظر قرار دارد و یا پزشک معالج در آن مشغول به درمان است، قابل دریافت است.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved